Arkiverat

Historisk info:

2024-12-20 Kjell Nilsson
Svaret från Förvaltningsrätten kom ganska snabbt och man konstaterade att vår överklagan avvisades med hänvisning till att Transportstyrelsens beslut utgör ett normbeslut.

”Med normbeslut avses vanligen beslut om föreskrifter enligt 8 kap. regeringsformen. Utmärkande för sådana beslut är att de har utformats på ett allmängiltigt sätt så att de formellt får verkningar för en obestämd krets av adressater (prop. 2016/17:180 s. 257). De i målet överklagade föreskrifterna utgör normbeslut som inte får överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Överklagandet ska därför avvisas.” 
Du kan läsa Förvaltningsrättens avslag här.

2024-12-15 Kjell Nilsson
Efter det sammanfattande svaret där de aviserade höjningarna stod fast beslutade RCFFs styrelse att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Efter viss betänketid anslöt sig även SMFF styrelse till överklagandet som formulerades och skickades av RCFF för båda förbunden.
Du kan läsa överklagandet här.

2024-12-03 Kjell Nilsson
Det har kommit en sammanställning från TS efter att remissvaren kommit in.
Du kan läsa sammanställningen här.

2024-10-17 Kjell Nilsson
Remissvaret klart och inskickat.
Den som vill kan läsa vårt remissvar här

2024-10-11 Kjell Nilsson
Det har kommit en ”remiss” från Transportstyrelsen där de aviserar prishhöjningar för de flesta av sina tjänster. Detta har också drabbat modellflygets godkännade enligt Artikel 16. Detta godkännade har sedan 2018 hanterats för hela svenska modellflyget genom Fältregistret. Genom stor mängd idéellt arbete har vi under åren byggt upp ett väl fungerande system tillsammans med TS där vi tillhandahållit ett väldigt strukturerat underlag för fortsatt godkännande.

Kostnaden för TS arbete med besluten har sedan 2018 varit 2000 kr/år gemensamt för det som hanterats genom Fältregistret. Enligt den nu aviserade prishöjningen kommer TS att fakturera 20 000 kr/år för ett fortsatt godkännande och som inte detta vore nog aviserar man dessutom att man kommer att fakturera den nya avgiften till både RCFF och SMFF trots att hela arbetet görs på samma sätt som tidigare med våra gemensamma uppgifter i Fältregistret och leder till ETT gemensamt beslut. Man gör alltså samma arbete men fakturerar det dubbelt ! (SIC) Det som kostat 2000 kr/år kommer alltså att kosta 40 000 kr/år från 2025.

TS gör alltså en prishöjning på totalt 2000% för att fatta ett fortsatt beslut om godkännade enligt de regler som gäller hela EU och där länder som Belgien, Nederländerna, Schweiz, Luxemburg och Frankrike tillhandahåller Artikel 16-godkännande för sina modellflygorganisationer kostnadsfritt.

Samtidigt med TS prishöjning kommer också kostnaden för OP-id att höjas från 145 kr till 250 kr/år.

Den som vill kan läsa TS remiss här

Vi jobbar med ett remissvar som skall var inne hos Transportstyrelsen innan 18/10

2024-09-11 Kjell Nilsson

Kontrollera om din modellflygplats påverkas av temporära restriktionsområden!
Just nu pågår många olika militära övningar över landet och det upprättas i samband med detta temporära restriktionsområden. Vi är i vårt godkännande från TS skyldiga att hålla reda om restriktioner berör våra modellflygfält. Enklaste sättet är att titta på Drönarkartan.

Jag har frågat TS om uppdateringsfrekvens mm för informationen i Drönarkartan och fått följande svar:

Drönarkartan är sedan strax innan sommaren uppdaterad. Den innehåller därför nu alla AIP SUP och NOTAM som är av relevans för drönare/obemannad luftfart på låg höjd. LFV har satt en avgränsning att alla luftvolymer med undersida 500 ft AMSL eller lägre syns på Drönarkartan. Genom att markera boxarna för Aktuella SUP respektive NOTAM i högermenyn (symbolen med tre skivor) fås temporära områden upp. Genom att markera klocksymbolen i vänstermenyn kan man även över tid se när olika områden är upprättade. Klickar man på ett område finns ofta en länk till AIP SUP eller NOTAM.

Som svar på frekvensen så kan den variera något. Områden med god framförhållning och som publiceras som AIP SUP syns i regel minst 7 dagar innan ikraftträdande. Områden med sämre framförhållning eller beredskapsområden som publiceras genom NOTAM syns så fort de publiceras. Som kortast har det i sommar tagit knappt 20 minuter från vårt beslut till att området/NOTAM syns på Drönarkartan. Det kan givetvis ta längre tid, dock sällan mer än 1 timme.

Om man är intresserad av att se luftvolymer med undersida över 500 ft AMSL så kan jag tipsa om eCharts – LFV echarts. Den karttjänsten visar dock inte NOTAM.

Ola Andersson
Handläggare U-Space
Sjö- och luftfart

2024-08-22
Dags att kontrollera och ev uppdatera uppgifterna i Fältregistret.
Fältregistret öppet för uppdateringar och nyansökningar 1/9 – 22/9. Se mer info här.

2024-06-03
Nytt beslut om förlängt godkännande enligt Artikel 16 samt några nya fält.
Se beslut och den uppdaterade listan över godkända fält på nedanstående länkar:

TS beslut 2024-06-03
Lista över godkända fält 2024-06-03

Ha en fin modellflygsommar!

2024-03-07
Transportstyrelsens avgifter för Operatörs-ID

Nu har det skickats ut fakturor för registerhållningen hos TS för Operatörs-ID.

Avgiften för 2024 är 145 kr och är en självkostnadstäckning för TS system. Orsaken att avgiften har höjts några gånger är att kalkylen från början baserades på många fler personer som skulle skaffa ett Operatörs-ID. Deras beräkningar grundade sig bland annat på SMFF och RCFF:s medlemmar men även mängden drönare som har sålts på den öppna marknaden. Förhoppningsvis stabiliserar sig avgiften nu.

Det är viktigt att du som flyger har ett giltigt Operatörs-ID, dels för att förbundens godkännade enligt Artikel 16 ska gälla, dels för att våra försäkringar skall gälla. I försäkringsvillkoren anges att vår flygning skall ske enligt Transportstyrelsens regler och då är Operatörs-ID obligatoriskt, även på våra godkända modellflygfält.

Om du önskar flyga utanför godkända modellflygfält med en modell som väger mer än 250 g eller om modellen har sensorer som kan ta upp ljud/bild är krävs både Operatörs-ID och Drönarkort.

Mer information och överblick över reglerna finns på förbundens gemensamma sida www.faltregister.se där vi hanterar allt som rör vårt godkännande från TS enligt Artikel 16 och som ger oss möjlighet att flyga enligt våra egna regler på alla godkända modellflygfält. 

På Facebook har det dykt upp protester mot avgiften med diverse argument om varför avgiften är för hög, onödig och att den inte ger något av värde tillbaka mm. Det vi i alla fall får är godkännandet att flyga enligt våra egna regler på våra fält UTAN att vi behöver kosta på oss Drönarkort.

Vi ses på modellflygfälten med Opertörs-ID på våra modeller!

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson


2023-11-20
Nytt beslut och godkännande från TS.

Vår senste ansökningsomgång från våren 2023 är nu klar och vi har fortsatt godkännande från TS utifrån Artikel 16 för vår verksamhet. I det nya godkännandet finns några nya fält och några fält som fått högre max-höjd. Alla ändringar enligt beslutet är införda i Fältregistrets karta.

TS godkännande/beslut fr 2023-11-09
Bilaga till beslutet med alla godkända fält

20240209
Kjell Nilsson: Efter ytterligare kontakt med TS skall nedanstående gällande Kungshamn och Högkulla läsas som att max flyghöjd 500 meter endast är tillåten utanför militär flygöningstid och maxhöjd 120 meter gäller övrig tid.

Det finns några formuleringar i beslutet som väcker en del fundersamt och det handlar om punkten ”Remissförfarande”. Jag har bett TS om ett förtydligande av den punkten och här följer svaret från TS:

Hej Kjell,
Jag svarar i det här mejlet för skrivningen under ”Remissförfarande”. Denna del är en återgivning av vad Försvarsmakten inkommit med för synpunkter. Som du skriver använder Försvarsmakten ord som önskar och vill, och Transportstyrelsen förstår det som just det, alltså inga ”krav” för att Försvarsmakten ska acceptera fältens belägenhet eller höjder. Det bedöms inte som rimligt att NOTAM publiceras för varje gång ett fält ska användas och vi har heller inte villkorat beslutet på ett sådant sätt.  


Däremot, när det gäller Högkulla och Kungshamns modellflygfält vill jag understryka vikten av att respektive klubb tar åt sig det som står och följer den önskan. Med avseende på Försvarsmaktens verksamhet på låg höjd i dessa områden är det flygsäkerhetsmässigt viktigt att modellflygklubbarna inte bedriver flygande verksamhet under militär flygövningstid.

Vidare är min bild att Försvarsmakten läser in information från AIP och vet var modellflygfälten finns. Transportstyrelsen har ingen ambition om att modellflygfälten ska bli restriktionsområden. I framtiden finns möjligheten till att publicera fälten som geografiska UAS-zoner (på exempelvis LFV:s Drönarkartan) för att informera om fälten för den obemannade luftfarten. För den bemannade luftfarten ska/bör fälten fortsatt publiceras i AIP.      

Vänliga hälsningar,
Ola Andersson
Handläggare U-Space



Modellflygfältskartan är uppdaterad enligt ovanstående.

Nästa ansöknings-/uppdaterings-omgång för våra modellflygfält kommer att bli under hösten 2024 med nytt beslut tidigt 2025. Akuta behov av förändring i vårt godkännande hanteras genom kontakt med kjni(at)mac.com

Det är viktigt att alla fältansvariga läser igenom och kommunicerar till användarna vid respektive fält. Vi är skyldiga att hålla koll på om det fält vi nyttjar ligger inom områden som berörs av tillfälliga restriktioner. Sådana restriktioner kan hittas i NOTAM och AIP SUP.

Kortvägar till dessa publikationer:
Notamkarta: http://notaminfo.com/swedenmap
Dagliga restriktioner
AIP SUP hela listan
AIP modellflygfält
Drönarkartan

2023-09-16
Nytt från LFV – föreslår förändringar av det undre luftrummet

Minskade kontrollzoner och utökat kontrollområde i södra Sverige. Det är två av fyra förslag i LFVs översyn för att modernisera det undre luftrummet. Slutrapporten har nu lämnats över till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet. Läs rapporten där särskilt förslag 2 och 3 är av intresse för modellflyget.

LFVs sida om rapporten
Läs hela rapporten på LFVs sida
Ladda ner rapporten från Fältregistret

/MVH Kjell Nilsson

2022-04-07: Fältregistrets kartor nu uppdaterade enligt TS beslut 2022-03-11.

2022-03-11

Bifogat finner ni beslut för höstens ansökningsomgång (2021) som gäller för 2022, gällande nya och förändrade modellflygfält. Bifogat finns även uppdaterad information som har skickats till AIP.

2021-6383 AHL Beslut RCFF & SMFF godkännande av modellflygfält – 220311
2021-6383 Bilaga – Förteckning över godkända modellflygfält 220311
Information_AIP_220311

2021-06-28

I bifogade filer finns TS godkännande av föreningar/klubbar och fält.

De säkerhetsregler som gäller fr o m 1/1 2021 är:
Säkerhetsregler för modellflygning utomhus v1.4.2

Här finns TS beslut från 2021-06-28 inklusive lista på hittills godkända fält. Detta ärende har hanterats elektroniskt, vilket innebär att beslutet skickas i elektronisk form utan underskrift.

TSL2021-5793 Beslut RCFF & SMFF godkännande enligt Artikel 16 (20210628)
TSL2020-5793 Bilaga – Förteckning över godkända modellflygfält (20210628)

När det gäller flera av  fälten inom Arlanda/Bromma kontrollzon har vi fått ett godkännande enligt “drönarreglerna” för höjd 50 m. Dessa fält har tidigare inte haft något godkännande. Skillnaden blir inte så stor men ett godkännande kan spela roll ut försäkringssynpunkt samt att det på ett godkänt fält är OK att flyga med “bara” operatörs-ID.  Vi har nu också fått godkänt för några hangflygställen i Stockholm inom ARN/BMA CTR.

Vi hoppas fortfarande på att komma till överenskommelser med Arlanda/Bromma så att dessa fält kan få en högre godkänd höjd – men vägen verkat lång.

Från och med senaste ansökningsomgången finns nu 137 fält i G-luft med flyghöjd över 120 meter registrerade i AIP. En del av dessa fält har fått sina namn korrigerade för överensstämmelse med respektive fullskalafälts namn. Se särskild lista över dessa fält.

2021-03-10

Höstens ansökningsomgång (2020), som har pågått fram till nu, är avslutad och de nya uppgifterna är hos TS för handläggning. En del av beslutet finns klart och publicerat under menyn Info/Beslut.

Registret är fortsatt öppet för anmälningar MEN uppgifterna kommer inte att behandlas av TS förrän senare under våren, en rimlig bedömning är att vi kan få ett nytt beslut i månadsskiftet april/maj 2021.

2020-09-14
Enligt överenskommelse med TS öppnar vi fältregistret för en ny ansökningsomgång hösten 2020. Registret är öppet för  nya ansökningar och uppdatering av befintliga. OBS att enligt vårt godkännande från TS är vi skyldiga att hålla uppdaterade uppgifter i registret.2020-07-10Det har idag kommit ett nytt uppdaterat beslut från TS. Se Godkända fält 2020-07-10

2020-05-16
Enligt senaste info från Transportstyrelsen räknar man med att komma med beslut i de 9 aktuella fältärendena under v 22.

2020-04-01
Vårens ansökningsomgång avslutad och de 8 ärenden som kommit in går nu vidare till TS för granskning och beslut.

2020-02-25
Vi kan fortsätta att använda fältregistret som tidigare. De godkännanden vi redan fått är giltiga fram till 1 juli 2022 enligt besked från TS:

“Fortsatt giltighet för befintligt godkännande
Enligt artikel 9 punkt 5 i genomförandeförordningen finns en möjlighet för medlemsstaterna att ange en annan minimiålder för fjärrpiloter som verkar inom ramen för modellflygklubbar/modellflygföreningar. I de befintliga godkännanden som Transportstyrelsens har meddelat för förbunden med stöd av det nationella regelverket TSFS 2017:110 finns ingen särskild åldersgräns angiven. 

Godkännandena är giltiga till och med den 1 juli 2022 och förbunden behöver inte revidera dessa. Artikel 16 punkt 2 b) i förordningen motsvarar vad som framgår av TSFS 2017:110.” 

2019-10-17 

I samarbete med Finn Madsen, som publicerar och underhåller web-platsen Sveriges Luftrum, har vi nu lagt in alla fält som finns med i TS lista över godkända modellflygfält. Dess ligger i ett eget lager på kartan och är sorterade under respektive TMA. Du kan välja att visa ett enskilt fält, ett TMA eller många TMA eller bara de fält som ligger utanför TMA.

Systemet hanterar inte åäö så namn på fält ock klubbar får läsas med detta i åtanke. För varje fält syns också den högsta godkända höjden. De fält som ligger inom CTR och får sin höjd angiven när modellflygsektorn öppnas och inte har en fast höjdtillåtelse visas med höjden -9990 m.

Kartan finns på https://www.highfly.se/luftrum/ 

2019-06-26
Nu är årets ansökningar godkända och beslutet finns länkat här. 

/ Kjell Nilsson

2019-06-25

Alla fältansökningarna har nu fått status ”Bedömning klar” vilket innebär att de är OK. Det som saknas nu är bara det formella beslutet – hoppas att det kommer under dagen!!
/ Kjell Nilsson

2019-06-20

Telefonsamtal med vår handläggare på TS nu på förmiddagen. För de sista 5 fälten i den här omgången räknar man med att bedömningen skall vara klar idag. Jag fick ingen indikation på att underlaget för dessa inte räcker för bedömning så rimligen skall även dessa fält/höjder kunna godkännas. Underlaget för det formella beslutet finns redan färdigskrivet i väntan på de sista bedömningarna men för det slutliga beslutet behöver flera instanser på TS vara inblandade och detta kan mest troligt inte ske idag utan tidsplanen är ett beslut på måndag efter helgen.

Den som väntar på något gott….Kanske regnar det ändå hela midsommarhelgen så att inte flygsuget blir ohanterligt.

Håller alla tummar för ett godkännande av 21 fältärenden på måndag!

Trevlig midsommar!
/ Kjell Nilsson

2019-06-19

Fortfarande några fält där bedömningen inte är klar och ännu inget formellt beslut för de som är färdigbedömda. Jag har försökt nå vår handläggare under dagen idag men inte lyckats. Försöker få kontakt i morgon igen och håller båda tummarna för att det kan komma ett beslut innan midsommar så att de aktuella fälten kan användas under helgen!
/Kjell Nilsson

2019-06-04

Läget när det gäller årets ansökningar

Har senaste tiden varit i upprepad mailkontakt med vår handläggare på TS med anledning av att handläggningen av vårens ansökningar tagit längre tid än planerat. Detta beror som det verkar på att den interna hanteringen mellan olika avdelningar på TS haltat p g a hård arbetsbelastning. Alla flyghöjder över 120 meter måste processas av flera avdelningar på TS innan beslut. Alltså inget vi kan göra något åt mer än att kommunicera att vår flygsäsong är nu och att vi ivrigt väntar på de nya besluten.

Det handlar för vårens omgång om ca 15 ärenden varav hälften är nya fält och resten uppdaterade höjdönskemål.

Enligt telefonsamtal med handläggaren idag bör det kunna komma ett beslut för den här omgången åtminstone under nästa vecka. Jag fick inte några uppgifter som tyder på annat än att ansökningarna skulle kunna godkännas. VI håller tummarna!

Om någon undrar specifikt om er ansökan får ni gärna kontakta mig. Det är bättre än att gå direkt till TS då  hela idén med fältregistret är att avlasta TS arbete för att hålla nere vår kostnad. Ni når mig på 070-2183260 eller kjni@me.com

/Kjell Nilsson

2019-05-09

Info om ansökningsomgång våren 2019 för godkännande av nya fält och uppdatering för en del tidigare godkända fält

Jag har haft mail-kontakt med handläggaren på TS vid några tillfällen under de gångna veckorna för att hör hur arbetet fortskrider med årets ansökningar. Det handlar om 5 fält som ansökt om ändrad  flyghöjd och 10 helt nya fältansökningar. Planeringen var att vi skulle kunna få ett beslut under slutet av april efter att ha levererat ansökningarna vid mars månads utgång.

Enligt handläggaren på TS väntar man fortfarande på en del interna synpunkter på några av ansökningarnas höjdönskemål men man hoppas att snart kunna presentera åtminstone ett förhandsbesked.

Enligt tidigare uppgifter skall det inte vara formella problem med någon av ansökningarna och ingen har skickats i retur till RCFF/SMFF via registret.

/Kjell Nilsson, fältregisterhanterare RCFF/SMFF

2019-02-25

Vi har kommit överens med TS att göra det möjligt att söka godkännande för nya fält och även komplettera/ändra uppgifter för redan godkända ansökningar, t ex om det finns behov av ändrad höjd. Registret kommer att vara tillgängligt för dessa ansökningar fram t o m 31/3. TS kommer sedan att hantera ansökningarna och räknar med att publicera kompletteringar till listan över godkända fält under april, dvs i rimlig tid innan flygsäsongen.

Gör så här:

1/ Om det gäller ett nytt fält fyller du i ansökningsformuläret fullständigt och noggrant. Det är viktigt att motivera behov av flyghöjd och att redovisa säkerhetsresonemang med hänsyn bl a till fullskalaflyg i området. Om ansökan är ofullständigt ifylld kommer den att gå i retur och hela processen fördröjs. Titta gärna igenom ansökningar från andra klubbar/fält för att se hur man motiverat sina önskemål.

2/ Om du vill göra en uppdatering/ändring för ett redan godkänt fält använder du samma ansökningsformulär som för ett nytt fält MEN du behöver du bara fylla ansöknings-ID för TS  tidigare godkännande, dina kontaktuppgifter och de uppgifter du vill lägga till eller ändra. Du behöver alltså inte fylla i alla gamla uppgifter på nytt. OBS att om du söker om en högre höjd är det även här viktigt viktigt att motivera behov av flyghöjd och att redovisa säkerhetsresonemang med hänsyn bl a till fullskalaflyg i området.

TS senaste beslut från 2018-11-13 finns på nedanstående länk, här finns också ansöknings-ID för respektive fält:

RCFF/SMFF – TS godkännande av modellflygklubb (modellflygförening) och lista över godkända modellflygfält.

Detaljer om fälten finns under menyvalet ”Lista över registrerade fält

Med vänlig hälsning
Kjell Nilsson, fältregisterhanterare för RCFF och SMFF