Detaljsida

Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF

Uppgifter om klubben / ansökan

Ansökan avser
Eget fält
Modellflygklubb
RCFF
Organisation
RCFF
Verksamhet
All flygning sker inom synhåll
Fältnamn
Junselevägens Modellflygfält
FSF_id
Ma_db_id
Sökt höjdgräns
200 m
Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
Då mesta flyget är Segel/ termikflyg är det önskvärt med högre flyghöjd. Då flygning sker i oreglerat luftrum och endast över åker/ skogsmark föreligger ringa risk för egendoms och personskada.
Ansvarsförsäkring
RCFFs ansvarsförsäkring

Säkerhetsregler

Lokal info
Kompletterande lokala säkerhetsregler finns och bifogas nedan
Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
skerhetsregler_junselevgens_modellflygflt.pdf
Hur hanteras risk för 3:e person?

Naturligt hinder finns för åskådare i form av vattenfyllt dike. Om 3:e person kommer in i flygområdet håller vi undan och landar snarast.
Om fullskalaflyg närmar sig området landar vi snarast.

Uppgifter om fältet

Fältet används för
Motor, Segel, Drone-race, Friflyg, Rekreation
Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
Nej - fältet är INTE lämpligt för modeller över 25 kg
Hur länge har platsen använts för modellflyg
sedan 1985
Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
Nej
Överflugen mark
Ängsmark, Skog
Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd

Den närmaste bebyggelsen består av två bostadshus var av det närmaste är tillståndssökarens. Till övriga bebodda hus är det mellan 150 – 200 meter.
i övrigt är det industritomter och åkermark.
Närmaste allmäna väg junselevägen är 150 meter från flygområdet. Närmaste fullskala fält (mellansels flygplats) ligger ca 13 km bort

Typ av luftrum
Okontrollerat luftrum G
Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
Nej
Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
Kommentarer om höjd och säkerhet
  • Om vi inte sysslat med segelflyg skulle vi inte ansett det nödvändigt att ansöka om högre flyghöjd. Varför vi inte söker om högre höjd? På grund av storleken på flygområdet och terrängförhållandena tycker vi att 200 meter är en lämplig höjd med tanke på säkerhet och vad det ger oss i möjlighet att söka upp och flyga termik. Och om nu även friflyg skall räknas in så är det ännu större orsak till att få en högre flyghöjd då vi inte lika lätt kan avbryta om fullskalaflyg kommer in i området. Vi skjuter även upp modellraketer vilka kan komma upp i ansenliga höjder men då deras flygtid är relativt kort så hinner vi avbryta uppskjutning om vi ser/ hör fullskalaflyg komma. De motoriserade modellerna flyger vi inte över 120 meter.
  • Start och landningsbanan och huvudparten flygområdet går parallellt med tätbebyggt område så fullskala flyg bör flyga på lägst 300 meter vilket skulle göra en separation på 100 meter mot modellflyget. På andra sidan om flygområdet (inom området) ligger en ås/berg även det parallellt med området där högsta punkten är 70 meter högre än start och landningsbanan (Uppmätt med ekvidistanser på den topografiska kartan) vilket inom det området är skillnaden på den önskade högsta flyghöjd (200m) och 120 meter utgör 10 meter.
  • Då vi hör (vilket sker tidigare än när vi ser) fullskalaflyg Går vi ner på lägre höjd och landar då vi förlorat så pass mycket höjd att det är lika bra att starta om från start.
Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
63.45547
Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
18.09591
Bild över fältet ( jpg/jpeg, gif eller png, max 5 Mb)

Record Info

Registrerad datum
2018-04-08 14:34:09
Ändrad datum
2021-06-30 22:25:49

Administrative Info

Hör till ärendenummer
TSL 2018-3119

TS uppgifter/beslut

TS kommentar
TS beslut höjdgräns
250 m
TS beslut
Godkänd 2018-06-28