Detaljsida

Gemensamma säkerhetsregler för SMFF och RCFF

Uppgifter om klubben / ansökan

Ansökan avser
Klubbfält
Modellflygklubb
Skellefteå radioflygklubb
Organisation
SMFF
Verksamhet
<7 kg, 7-25 kg
Fältnamn
Lövlanda
FSF_id
FSF 234
Ma_db_id
SE 8889
Sökt höjdgräns
500
Motivera behovet av utökad flyghöjd och ange varför det ur flygsäkerhetesynpunkt är rimligt
SRFK har en mycket aktiv del inom segelflyg, speciellt inom F5J SRFK har ett antal medlemmar med licens för tävling och som aktivt tävlar inom F5J SRFK anordnar årligen en F5J tävling, ”Lövlandatermiken” och anordnade även SM i F5J år 2014. 500 meters höjd är nödvändigt för att kunna träna och tävla inom F5J, vilket naturligtvis man bör kunna göra på sitt ”hemmafält”. SRFK har även F3A flygare. F3A behöver mer än 120 meters höjd till träning och för ev. kommande F3A tävlingar. SRFK har även jet-flygare på gång. Jetmodeller behöver mer än 120 meters höjd för att kunna flygas ”fullt ut”.
Ansvarsförsäkring
SMFFs ansvarsförsäkring

Säkerhetsregler

Lokal info
Lokal info (bifogas som .pdf, max 5 Mb)
Hur hanteras risk för 3:e person?

Uppgifter om fältet

Fältet används för
Motor, Segel, Helikopter, Jet, Drone-race, Tävling, Rekreation
Är fältet lämpligt för modeller över 25 kg
Nej - fältet är INTE lämpligt för modeller över 25 kg
Hur länge har platsen använts för modellflyg
Sedan 1994
Har det förekommit incidenter med risk för/eller skada på 3:e person på marken eller i luften
Nej
Överflugen mark
Ängsmark, Skog
Infrastruktur / bebyggelse närmast fältet samt avstånd
Typ av luftrum
Okontrollerat luftrum G
Finns avtal med lokal flygledning eller motsvarande
Nej
Avtal med lokal flygledning eller motsvarande bifogas (pdf, max 5 Mb)
Övriga bifogade dokument (pdf, max 5 Mb):
Övriga bifogade dokument_2 (pdf, max 5 Mb):
Kommentarer om höjd och säkerhet
Flygfältet har använts sen 1994.
Inga incidenter har inträffat.
På marken är besöksområdet separerat från depån som är separerat från bana och pilotruta. Detta har fungerat bra och besökarna kommer inte nära flygandet.
I luften har Inga incidenter heller inträffat. Fältet är mycket sällan överfluget av andra flygplan. Det finns en sportflygklubb på flygfältet i Falmark i andra änden av stan (ca 2,5 mil bort). Det finns ingen aktiv segelflygklubb. Fallskärmshoppningen håller också till på Falmark. Det finns en del Trikar som flyger, men oftast mer mot kusten och inte nära oss. Vi har inte sett något behov av att ha kontakter med de andra flygklubbarna då vi inte haft några problem eller incidenter att diskutera.
Kommentarer om höjd och säkerhet:
Generellt:
Fältet är mycket sällan överfluget av andra flygplan. Det finns en sportflygklubb på flygfältet i Falmark ca 2,5 mil bort, där även fallskärmshoppningen håller till. Det finns ingen aktiv segelflygklubb. Det finns en del Trikar som flyger men inte nära oss, då de känner till modellflygfältet. Vi har inte sett något behov av att ha kontakter med de andra flygklubbarna då vi inte haft några problem eller incidenter att diskutera.
Tillkommande säkerhetsregler vid flygning över 120 m:
Flygning över 120 meter får endast påbörjas under säkra förhållanden:

– Inga andra luftfartyg finns i närheten (än andra modeller)

– Fri sikt till den planerade höjden finns (t ex inga låga moln)

En observatör (”spotter”) ska biträda piloten av modellen för att övervaka och informera om andra luftfartyg i området

Om annat luftfartyg kommer närmare ska piloten se till att tillräcklig separation finns i höjd och/eller sidled mellan sin modell och det andra luftfartyget

Om det inte säkert går att avgöra tillräcklig sid-/höjdseparation ska piloten omedelbart ta ned sin modell till 120 m höjd, eller lägre om det behövs

Efter att ”säkra förhållanden” säkerställts kan flyghöjden ökas igen

Om modellen passerar in i moln måste maximala tillåtna flyghöjden sänkas till under molnbasen så att modellen hela tiden är fullt synlig för piloten

Fältets latitud (breddgrad) från Google-map
64.789714
Fältets longitud (längdgrad) från Google-map
20.864684
Bild över fältet ( jpg/jpeg, gif eller png, max 5 Mb)

Record Info

Registrerad datum
2018-05-24 12:02:40
Ändrad datum
2019-03-28 09:22:19

Administrative Info

Hör till ärendenummer
TSL 2018-3119

TS uppgifter/beslut

TS kommentar
TS beslut höjdgräns
500 m
TS beslut
Godkänd 2018-06-28